Juni 2015

Juni 28-Juli 4 – Seglarläger med Skonaren Ingo för tonåringar

11709515_681039518694095_9091803894937897487_n

Här går de för fulla segel, men de fick kämpa hårt.

Juni 18-21 – Midsommarläger på Källö-Knippla med dagsevent inkl dagsevent på midsommar

Sent på kvällen, dagen innan midsommarafton, bar det iväg till Källö-Knippla. Vi förväntade oss långa köer och var ute i god tid. Men allt gick smidigt och vi kom fram runt 22:30 till den vackra lilla ön Källö-Knippla. En lite småkylig bris drog över ön och vi var tacksamma att vi hade packat ner täckjackorna. Det blev en tidig kväll för oss och på morgonen vaknade vi upp till lite disigt väder. Vi tog vårt morgonkaffe på balkongen och väntade in de första gästerna. Till dess hade vädret hunnit spricka upp och vi fick solsken.
En efter en anlände gästerna och valde sina rum. När alla var på plats så hjälptes vi åt att bära över all mat till Kapellet som vi hade hyrt för vår midsommarfest. Ingen ville dock sitta inne så bord och stolar åkte ut på den lilla gräsplätten utanför, alltmedan potäterna kokade och någon lade sista handen vid jordgubbstårtan. När allt var klart var vi rejält hungriga och maten smakade gudomligt. Finns det något godare än midsommarmat?
Efter maten var barnen glada över spelen i Kapellet medan föräldrarna diskade upp och fixade till. När allt var klart var det dags att gå ner till hamnen och titta på resningen av stången och eventuellt gå med och dansa runt den resta midsommarstången. Detta visade sig vara ett populärt nöje då det var packat och man knappt fick plats. Trötta från mat och dans tog vi oss tillbaka för en vilostund på vandrarhemmet.
Vilostunden blev inte lång då många av oss ville prova bastun vid badplatsen och passade på att ta oss årets första havsdopp. Det var kallt och uppfriskande kunde vi konstatera. Med en varm bastu efteråt tinade vi upp.

På kvällen var det några som gick iväg och rockade loss till bandet Rubb & Stubb som uppträdde i hamnen. De spelade många gamla godingar som Smokey, Elvis och Jerry Williams. Två av de lyckliga mammorna hade sina egna ståtliga kavaljerer med sig och det var roligt att barnen kunde dansa med mammorna.
De som inte gick till dansen stannade kvar på vandrarhemmet och hade lite fredagsmys och tjöt.

På lördagen var det soligt och varmt och alla ville givetvis till stranden. Barnen fiskade krabbor och badade, likaså många föräldrar. Några passade även på att spela minigolf utanför vandrarhemmet eller att prova den underbara äggkakan som Ethel (vår kontakt på vandrarhemmet) själv hade bakat. Den smakade helt ljuvligt med sylt.

Det var go’ stämning på lägret och alla åldrar samsades och lekte bra tillsammans.

Juni 13 – Chartrad buss till Skara Sommarland

Det är alltid problem med hur man ska ta sig till ställen när man inte har bil, eller även om man har bil så är det långt och tröttsamt att köra. Nu hade vi lyxen att ha chartrat en buss. Vi kunde luta oss tillbaka, prata och ha trevligt och låta någon annan köra oss ända fram till dörren.
Vi var över 30 personer som åkte med så det var ett bra gäng. Alla barnen fick också två gokartbiljetter.
Det fanns bassänger för alla smaker och åldrar. Det fanns åkattraktioner för alla smaker och åldrar. Det finns trevlig restauranger och trevliga gräsplätter att ligga och sola sig på. Det är svårt att inte älska Skara Sommarland. Det var bra spridning på åldrar och alla kunde hitta en kamrat. Dagen kändes kort och vi hade nog gärna stannat några timmar till. Men det var skönt att låta bussen köra oss tillbaka igen. Vi hade tur med vädret och fick en mycket trevlig dag.

Juni 13-14 – Miniläger  Kanothajk i Toskabotten

Vi blev inte så många familjer som följde med denna gång men desto trevligare hade vi. Vi hade inte små barn med denna gång heller utan de som följde med klarade av att paddla i lite hårdare väder.
Det var härligt att ge sig iväg utpå Toskabotten och sedan fortsätta i förgreningen med fler sjöar.
Efter att ha paddlat i fem(!) timmar hittade vi ett mysigt ställe där vi kunde sätta läger. Vi satte upp våra tält och vi gjorde en eld där vi grillade korv och mashmallows tillsammans.
Tyvärr var det ganska kallt i vattnet men barn är barn och var ändå i och rusade omkring. De tog sig också några extraturer efter maten.
Vädret var exceptionellt bra och vi hade en underbar kortweekend nära naturen. Detta är ju något som är så viktigt för våra storstadsbarn att inte tappa.
Vi längtar redan till nästa års tur med föreningen som ger gott sällskap och knyter nya band.
Tack fonder som stöttade och tack Enastående!

Juni 6-7 – Stenabåten till The Reef med övernattning

20150607_134535

Vackert landskap som syns från fönstret

Tur man har något att göra när vuxna pratar politik

Va! Ingen buss på söndagar i Skagen!!!

Den 6 Juni mötes vi i Danmarksterminalen för en hotellövernattning och badar i 2 dagar i deras äventyrbad.
Vi tog båten över och fick våra nycklar till våra hotellrum. Snabbt byte om och ner och bada!
På kvällen när vi skulle äta gick vi åt olika håll och åt. Några åt buffen på hotellet och andra gick ut på stan och åt på restaurangen.
Sedan en underbar natt i deras sängar.
På morgonen intog alla hotellfrukosten. Den var fantastiskt god. Med ägg, juice, bröd, pålägg, yoghurt och värmrätter som äggröra, pannkakor, korv och bacon. Till detta kaffe och wienerbröd.
En lika mycket badande dag. Några åkte till Skagen några tog en shoppingrunda i Frederikshamn.

På söndagen var vi några som inte klarade att bada hela dagen. I Danmark blev vi varse att det är stängt på söndagar. Så gå på sta´n var inte så kul, den var ganska öde. Då tänkte några att ta tåget till Skagen kunde ju vara roligt. Tågresan var trevlig. Landskapet var fantastiskt vackert utmed kusten. Väl framme i Skagen blev vi också varse att bussen som skulle ta oss till havet inte gick på söndagar! Det blåste ganska friskt. Några hyrde cyklar och cyklade till havet, någon åkte tillbaka till The Reef och tog ett varmt stärkande bubbelbad istället. Men tågresan var så trevlig så det gjorde absolut inget att vi inte fick se havet. Men nu har vi lärt oss lite bättre hur det är i Danmark.

På tillbakavägen på båten njöt vi av en delikat middagsbuffé.