Läger vi haft 2013

Augusti 23-25 Miniläger Halmstads Äventyrsland

Föreningen har haft detta läger flera år i rad och varje gång tycker man att det är lika underbart. Självklart gjorde ju helgens högsommarväder att man ännu mer njöt av sanddynorna i Tylösand, Sveriges bästa strand. Inte bara enligt Per Gessle.
Vi bodde i mysiga 4-bäddsstugor med dusch och toalett, kyl och micro.

Både på fredag och lördag dukade vi långbord och vi åt egengrillad mat. Vi satte ut ljuslyktor på bordet och det var jättemysigt. Barnen kunde gå själva till en inhägnad lekpark och hoppa och studsa på en jättestudsmatta.

På lördag gick vi in på Äventyrslandet och susade ner i vatenrutschkanorna eller för icke badsugna mammor fanns det gott om solstolar att bara ligga och jäsa i. Det fanns gott om åkattraktioner, såsom radiobilar och karuseller. Även ett miniland med modeller av gamla slott och en dinosauriepark. Med andra ord, det fanns något för envar.
På kvällen gick några och kollade in Tylösandshotellet och Gyllene Tiders kollektion av guldskivor. Ganska imponerande!

På söndagen innan vi åkte hem gick gänget ner till stranden och badade i det ljumna vattnet. En fantastisk avslutning på en fantastisk helg!

Augusti 16-18 Miniläger Skara Sommarland

Härliga dagar med mycket skratt och gemenskap! Pernilla gick in med ca hälften av deltagarna på
fredagen, på lördagen var alla där och på söndagen gick Kia in med den andra
halvan av gänget.
Det var väldigt trevligt, vi åkte attraktionerna (många skratt, även vi vuxna körde Gokart och testade bland annat Fyren, Tranan och Gruvan och skrattade minst lika mycket som barnen!), badade och åkte härliga rutschkanor i det stora äventyrsbadet!
Fredagskväll lekte alla barnen och de vuxna som orkade och ville satt och myste, kopplade av och pratade.
På lördagen var många lite utspridda på sommarlandet eftersom man ville göra olika saker. På kvällen dukade vi långbord och grillade och efter maten fick barnen klubbor och grillade marshmallows, lekte och busade.
På söndagen gick vi i en stor grupp och umgicks, badade, åt och åkte attraktioner allihop tillsammans.
Vi hade tur med vädret, lite regn men mestadels sol vilket möjliggjorde massor av badande.

Detta år bodde vi i ett annat stugområde än vad vi gjorde föregående år och dessa stugor var nyare, fräschare och närmare till allt. En toppenhelg, alla verkade nöjda och glada!

Augusti 4-11 Veckoläger Bua

Tack snälla Odd Fellow för en underbar vecka 32 i er lägergård i Bokenäset, Bohuslän.
Vi var 10 familjer som vistades tillsammans i lägergården.
Gunilla och Åke var till pass och servade oss. Exempelvis var det något fel med vattenreglaget, men Åke var ständigt där på pass och hjälpte oss. Alltid glad och trevlig.
Damerna i köket denna vecka var Margareta, Pia, Barbro och Margit. De gjorde ett fantastiskt jobb med att försöka laga frukost, lunch och middag och ovanpå detta fikabröd två gånger om dagen. Det var många allergiker med denna gång, och det var inget lätt jobb, men damerna klarade detta galant. Några av barnen hade ritat tackteckningar för god mat. Trevliga och roliga var de också, damerna!!

Det var en fantastiskt lugn, skön och fridfull vecka. En sådan där vecka som alla ensamstående mammor längtar efter. Någon annan går till affären och handlar, någon annan lagar maten, någon annan diskar. En bättre gåva än denna vecka är svår att få för ensamstående, trötta föräldrar utan avlastning för sina barn. En dag köpte mammorna jordgubbar och rensade och vi smaskade härliga till. En dag fick mammorna bjuda igen, inte mycket, men det var ändå roligt att kunna visa vår uppskattning.

Vädret var absolut fantastiskt denna sommar och det blev mycket bad och krabbfiskning. En härlig skogspromenad ledde till ett underbart långgrunt badställe med brygga. Passade både mindre och stora barn

De äldre killarna åkte in till Uddevalla varje dag och gick på breaking (dansklass). De hade uppvisning på fredagen i Uddevalla. Youtube: De stora killarnas Breakinguppvisning i Uddevalla efter 4 dagars hårt slit..
En av mammorna körde varje dag, så en stor eloge till henne.

Fantastiska Gunilla var med och körde animationskurs med alla deltagare. Vi gjorde potatisfigurer och filmade detta. Barnen hittade själva på teman. Filmerna ljudsattes och kan ses på länken Youtube: Barnens animationsfilmer.

Annars var det studsmattan som gällde. Och för de mindre barnen fanns en liten pool, lekstuga, gungor och en oändlig mängd leksaker. På kvällarna hade vi lekar, spel och pussel.

Sista kvällen hade vi lite extra fest med godis och chips och lekte charader, limbo och dansstopp. Det är så fantastiskt att se hur stora och små barn kan ha roligt ihop. Och det finns barn som önskar sig en lillebror eller lillasyster och de flesta mindre barnen ser upp till de större. De kom bra överens och vi har knutit många nätverk efter denna vecka.

Tack än en gång Odd Fellow för detta fantastiska erbjudande! Kanske ses vi på efterträffen!

Juli 22-28 Veckoläger Bassholmen

Första kvällen bjöds alla deltagare på middag på föreningens budget – Patrik fixade och det blev mycket gott och nog billigare än välkomstfika – då samlingen var 17.00…

En av våra medlemmar, Kia, fyllde år en dag – så vi gjorde tre tårtor med kaffe och saft. Vi sjöng och hurrade gemensamt. Hon var också mycket imponerad av vad hon hittade i markerna – mossor etc. Men kantareller och blåbär fanns inte skymten av.

En dag hade vi våffelparty med grädde och sylt på vår budget. Camilla fixade smeten,Gabriella och Annika gräddade. Det räckte till alla och blev över. Gabriella köpte två paket billig pinne-glass till alla barn.

Alla barn har fått “köra” när vi åkte runt ön. Dom stora killarna klarar att lägga till vid bryggan nu. Några barn hoppade i från bryggan för första gången och simmade utan flyt-grejor. Det var också första gången för några att simma ut till flotten. Det paddlades mycket i både kanoter och kajaker. Bastun var knökad ett par timmar varje dag. Krabbor har åkt upp och ner. Mammor har bättrat på solbrännan, tagit promenader, gjort egna utflykter till Grundsund och Lysekil och suttit och tjötat på vackra verandor med enastående utsikt till långt in på småtimmarna. Självförtroenden har stärkts och uppskattningen för Enastående. Då det regnade var avskedet inte så tungt – med undantag av ett par barn som fällde en tår.

Juli 3-5 Miniläger Kolmården

Vi var totalt 12 stycken vuxna och 15 stycken barn som fick möjligheten att uppleva Kolmårdens fantastiska värld under två dagar. Medlemmarna samåkte i de bilar de hade tillgång till eller kom dit med buss eller tåg. Alla kom dit utan någon större dramatik och efter middagstid vi på fika och hade samtidigt ett välkomstmöte , vilket uppskattades eftersom de rest lång väg. Medlemmarna fick även på så sätt möjlighet att lära känna varandra vilket var mycket uppskattat inför de kommande dagarna.
Det var både nya och gamla medlemmar med på denna resa vilket vi tyckte var jättekul och det var blandande åldrar på barnen från 2,5-12 år. Vi bodde på Hotel med 2 familjer i varje rum. Det fanns en pool som blev flitigt besökt och gångavstånd till en stor lekplats dit vi gick och lekte tillsammans. I avtalet med Skogsvikens hotell hade vi lyckats få med frukostbuffe som ingick, det uppsakttades mycket av alla?.
Upplevelserna inne i parken var mycket positiva från alla håll då det fanns något för alla. Vissa medlemmar gick tillsammans medans andra ville gå på egen hand och titta på bl a den fantastiska delfinshowen, lekplatserna, åka linbana och äta glass. Vi tyckte parken var mycket fin, stor och det fanns även mycket träd för de som ville söka skugga under dessa soliga dagar.
Den sista dagen checkade vi ut kl:10.00, (en fantastisk lyx var att vi ej behövde städa rummen) sedan bar det iväg till parken eller hemåt för de som behövde åka.
Vad vi arrangörer förstått var detta helt klart en mycket positiv upplevelse och ett bra läger för våra gamla och nya medlemmarna. Flera uttryckte efter lägret slut att de ville göra om detta läger igen nästa sommar. Vi arrangörer är naturligtvis jätteglada över denna härliga upplevelse tillsammans!
Med vänliga hälsningar
/Anna & Lina

Juni 7-9 Miniläger High Chaparall

Vi kom ner på fredag kväll och inackorderades i mysiga campingstugor. Första kvällen hade vi gemensam grillning.

På lördag gick vi in på High Chaparall. Där åkte vi bl a ett tåg som blev rånat, och där fanns en gammaldags skorv som åkte på en kanal. Vilken känsla! Hela stället var uppbyggt som en gammal 1800-tals stad och “skådespelare” gick omkring med tidstypiska kläder och gjorde stunts. Även några av oss var utklädda till cowboys och man fick passa sig för alla barnen var även utrustade med pistoler, precis som i vilda västern. Alltid måste man vara på sin vakt för överfall. Man kunde ju råka ut för Lucky Luke och de hemska bröderna Dalton.

Det fanns en “bassäng” i campingområdet som var mycket välbesökt. Vädret var på topp och barnen badade.

Alla barnen var mycket glada efter detta läger.

Skidläger Isaberg februarilovet

(fondredovisningstext)
Vi var 9 vuxna och 15 barn som åkte iväg till Hestra och Isabergs skidcenter. Vi åkte upp på torsdagen den 14e februari och hem igen på söndagen, sista dagen på februarilovet. Vi hade två fantastiska stugor familjerna delade och alla fick eget rum. De flesta hade med sig egen mat som vi lagade i stugorna. Det var gott om plats och barnen kunde röra sig ganska fritt inomhus.
Isaberg1Isaberg2
Skidcentret hade kvällsöppet på torsdag och fredag. De flesta av oss begav oss till backen redan torsdag kväll. Vi hade förbeställt skidor och liftkort, men det tog ändå ganska lång tid att ställa in skidorna till alla och få våra liftkort.
Isaberg3
Det var gott om snö och inte speciellt kallt, så det var en härlig känsla att susa nerför backarna. Det fanns tre stycken barnbackar och några fler för de lite mer avancerade åkarna.
På lördag hade vi korvgrillning i backen till lunch. Det var gott. Och det var runt noll grader ute, så det var inte kallt och det gick att sitta ute och äta.

Isaberg4Isaberg5

På fredag och lördag hade vi bokat skidskola till barnen. De var uppdelade i en nybörjargrupp och en fortsättningsgrupp. Lektionen varade två timmar vardera dagen. Jag som skriver detta har en 9-årig pojke som aldrig stått på ett par skidor förut men han lyckades lära sig att stå på skidorna och åka utför. Det var en sådan fantastiskt rörande känsla. Bor man i Sverige med mycket snö och aldrig stått på ett par skidor känner man sig lite utstött. Tack vare er fick dessa barn känna sig som alla andra barn som åker till fjällen på lovet.
Isabergsfest

Mor och son

mor och son på skidor
På lördag kväll var det eurovisionsfestivalen och vi samlades och tittade på detta tillsammans och åt lite gott. Sedan badade vi bastu och några “galningar” sprang över till andra stugan i bara underkläder.
Söndag så var det till att städa och åka hem och tillbaka till skolan. Men då kunde barnen berätta för alla i klassen om sin underbara fjällsemester.
Tack ni fonder som gett pengar till vår resa och gjort dessa barn så glada.